Rosenbergsbanans historia
1950 19 feb
Den första matchen i Tidaholm var på Verkstadsskolans
isbana.
1954
Vann div. 4 och kvalade till 3-an mot Karlsborg, Dixhov
& Sörhaga (gick upp till trean).
1957
Isbanan flyttas till Tidavallen.
1958
Vinner 3:an och kvalar mot Färjestad & Trollhättan (vann
ingen match).
1967
Yngve Antonsson (Lill-Toni) ber mig tala med politikerna om
att bygga en konstfrusen isbana (jag bedömde det som helt meningslöst).
1967 11 nov
Tennisklubben firar 20-årsjubileum och riksdagsman Birger
Andersson representerar kommunen och framför vad han vill göra för de olika
sporterna i Tidaholm. Han nämnde inget om ishockeyn, vilket tände mig. Omgående
började jag undersöka möjligheten om att kuna bygga en isbana på
frivillighetens väg.
1967 22 nov
En diskussionsträff på Stora hotelllet. Inbjudna var Harry
Resar, två personer från hockeyförbundet, två politiker, två tjänstemän samt 4
från hockeyklubben. Man utsåg under träffen en arbetsgrupp om 5 personer.
1697 11 dec
Annonserat innan om ett offentligt möte på Hotellet för att
bilda
en Ekonomisk förening, där ett 50-tal slöt upp. Valda blev:
Resar, Hamilton, Elf Andersson, Roland Ekvall, C.G, Holmberg, Sture Eklind och
Rune Andersson.
Första mötet hölls redan samma kväll. Vi beslöt att trycka
upp
1000 medlemskort och starta promenader. Industrierna tillskrevs
angående bidrag.
Nu är tempot mycket högt.
1967 29 dec
Marbodal skänker 50.000kr och vi bildar Finans-,
Frivillighets-,
Lotteri-, Medlems-samt Tekniskt utskott.
Nu är också kommunen involverad i arbetet. Jag får nu
tillsammans med stadsingenjör Sjöland och Elverkschefen
Jäghem tillstånd att göra studiebesök efter behov inom Sverige.
Många skänker nu gåvor:
-Vulcan skänker 3.600m3 grus samt 3 timmerlaster.
-Ivan Persson Bil o Gummi skänker halva värdet i en ny SAAB
till lotteri.
-Lions 10.000kr
-Medlemsavgifter 10.000kr
-Redovisade frivilliga arbetstimmar är nu uppe i 5.082
timmar.
-ASEA Västerås bistår med elritningar
-Kommunen skänker 100.000kr
-Kommunen skänker också skogen där banan skall ligga samt
nyttja kommunens bilar och maskiner.
Arkitekt Stig Morud detaljritar bl.a. pavilongen. Sjöland är
nu klar
med situationsplanen som presenteras för KS. Vi har gjort en
barometer i Sparbankens fönster, som redovisar vår ekonomi,
med 300.000kr i topp.
1968 23 mars
VB skriver: ”Miljonbygge i rekordfart.”
Vi tar in anbud på kylanläggningen från Gramkyl, Sabro och
Stal. Chalmers hjälper oss att utvärdera.
Ansvarsområde: -Byggnad: Harry Karlsson -Mark: Rune
Andersson -VA: Sture Jonsson -El: Torgny Hammarstedt -Utsättning: Curt
Gustavsson Nu görs materialförteckningar över byggmaterial. Vi köper och
tigger. Arbetslag på Marbodal tillverkar alla bänkar till omklädningsrummen.
1968 2 apr
Redovisar antal arbetstimmar för de olika yrkesgrupperna:
-Diverse 3480 tim -Byggnad 460 tim -Plåt 50 tim -Svets 560 tim -Rör 295 tim
-Måleri 102 tim Maskiner och bilar: -Tippbilar 402 tim -Lastmaskin 160 tim
-Väghyvel 20 tim -Vältar 20 tim -Bandtraktor 20 tim -Grävmaskin 80 tim
1968 aug
Ekonomiska föreningen anställer Erik Andersson som
vaktmästare. Han och jag går kurser och gör många studiebesök. Arbetet pågår nu
för fullt !! -Påbörjat reklamförsäljningen -Beslutat om öppettider
-Kylanläggningen ska vara klar 15 nov 1968 -Avtal tecknas med Bates om kiosken.
-Banan skall invigas Annandag jul. -Planerad match: Göteborg -Västergötland.
-Banan skall drivas av Tidaholms Isbana Ekonomiska
Förening. (timkostnader: seniorer 40kr/tim, ungdom
25kr/tim och matcher 30% av bruttot.
1968 Annandag jul
Invigningen blev match mellan Västergötland och Halland
(140). Undertecknad och Hildingsson från Hylte dömde matchen.
Inpå nya året 1969 samlade vi in gåvor i form av tavlor och
andra värdesaker. Därefter bjöd vi på en matbit på Biblo till alla som gjort
lite extra. Alla fick en gåva och ett stort tack för hjälpen.
1969 sept
Tidaholms Isbana Ekonomiska Förening överlämnar isbanan till
kommunen. VB skrev: ”Inte var dag man får en konstfrusen isbana för 100.000kr”
Detta var den skuld Isbaneföreningen hade.
Kommunen beslutade att banan skulle drivas av en kommitté,
bestående av KS-ordförande Evald Molin, Elverkschefen Folke Jäghem och
undertecknad Rune Andersson (verkställande).
Därefter anställdes Morgan Lövborg som vaktmästare
tillsammans med tidigare Erik ”Jake” Andersson.
Senare byggdes tak över banan av Skanska.
2008 fyllde Rosenbergsbanan 40 år.
Hoppas de här anteckningarna kan ge er en bild av hur banan
kom till.
Tidaholm 2010-05-24 Rune Andersson.